در حال بارگذاری ...
چهارشنبه 12 دی 1403

دکترصالحی عمران در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:
آموزش یادگیری ترکیبی رویکردی نوین در فرایند یاددهی است

 

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با بیان اینکه اثربخش بودن آموزش ترکیبی چالش پیش‌روی همه سازمان‌های آموزشی است، گفت: آموزش الکترونیکی در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا در کشور ارتباط ویژه دانش و نیاز اطلاعاتی افراد را برآورده می‌کند.

 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تحقیقات نشان داده است که آموزش های الکترونیکی صرف نیز دارای محدودیت های خاص خود هستند و نمی‌توانند به طور کامل جایگزین آموزش سنتی (چهره به چهره) شوند. بنابراین با وجود مزایا و معایب هر دو روش آموزشی، متخصصان امور آموزشی سعی می کنند تا روش های مختلف را با هم ترکیب کنند و معتقدند که یادگیری ترکیبی، یک رویکرد اثربخش برای حل این مشکلات است.

یادگیری ترکیبی با داشتن مزیت‌های هر دو رویکرد آموزش (سنتی و الکترونیکی) یک رویکرد موثر برای افزایش اثربخشی یادگیری، سهولت دسترسی به مواد آموزشی و افزایش اثربخشی هزینه ها باشد. همچنین به دلیل ارائه فرصت‌های مختلف به منظور یادگیری، موجب آن می‌شود که در کنار افزایش جذابیت آموزش، به تفاوت های فردی فراگیران نیز به طور مناسبی توجه شود، زیرا همه افراد به یک شیوه یاد نمی‌گیرند و به همین دلیل استفاده از روش‌های مختلف برای آموزش ضروری به‌نظر می‌رسد.

دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در میان سایر مراکز علمی در حوزه آموزش ترکیبی گام‌های بسیار خوبی برداشته است به طوری که توانسته با این نوع آموزش نه تنها کیفیت آموزشی را حفظ کند بلکه میزان یادگیری و مهارت افزایی دانشجویان را در حد استاندارد رعایت کرده و نتایج خوبی به دست آورد. در این میان ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای یادگیری ترکیبی را رویکردی نوین در توسعه آموزش و فرایند یاددهی می‌داند که در این رابطه با وی ساعتی را درباره این نوع آموزش گفت‌وگو کردیم.