جلسه هم اندیشی نمایندگان اعضای هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای و مدیران حوزه آموزش برگزار شد
به گزارش اداره کل روابط عمومی، پیش از ظهر امروز 11 مهر ماه سال جاری، دکتر سید حیدر میرفخرالدینی معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای در نشست هم اندیشی نمایندگان اعضای هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای(گروه رضوی) که با حضور دکتر حسین سلمانی مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی و مدیران کل حوزه آموزش برگزار شد عنوان کرد: مشکلی که ما داریم این است که سالیان سال دانشگاه با ساختار، فرهنگ سازمانی، قوانین، بخشنامه ها و آیین نامه های آموزش و پرورش شکل گرفته است و بعد از پیوستن به وزارت علوم، بحث تطبیق مسایل و کارها را پیچیده و سخت کرده است چرا که برای تغییر این قوانین بایستی زمان زیادی صرف شود.
دکتر میرفخرالدینی هدف از برگزاری این نشست را لزوم ایجاد هماهنگی بین اعضای هیأت علمی و مسوولین دانشگاه دانست و گفت: آچار به دست بودن و آشنایی با صنعت مزیت اصلی جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه بوده است لذا یکی از نگرانی هایی که داریم این است که اساتید جذب شده وقتی به محیط دانشگاه وارد می شوند انگیزه اولیه برای این امور را نداشته باشند.
وی افزود: خوشبختانه با استقرار نرم افزار یکپارچه آموزشی بوستان، آمار پیش ثبت نام دانشجویان به بیش از هشتاد هزار نفر رسید که اتفاق بسیار بزرگ و مبارکی است. بخش جذب اعضای هیات علمی با اینکه سهمیه ما نسبت به آن چیزی که درخواست داشتیم کمتر بود ولی وزارت علوم همراهی خوبی را داشت.
معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: بحث تدوین و بروز رسانی برنامه های درسی، انقلابی در امور آموزشی دانشگاه بود که بحمداله اتفاق افتاد. در مسایل مربوط به گسترش مراکز، تحت فشار بودیم که با تصویب سند آمایش مشکلات مرتفع شد.پتانسیل بسیاری بالا و زیر ساخت های مطلوبی همچون ۳۴۰۰ کارگاه و آزمایشگاه برای برگزاری دوره های آزاد داریم چرا که در ۱۲۵ شهر و ۳۱ مرکز استان دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه ای وجود دارد .
وی با اشاره بر اینکه تا پیش از این دانشگاه فنی و حرفه ای در رنکینگ منطقه ای و بین المللی مراکز آموزش عالی حضور چشمگیری نداشت و سال گذشته در بین 300دانشگاه و مجموعه آموزشی و پژوهشی برتر کشور، رتبه 60 را کسب کرده است اظهار داشت : در حوزه خدمات آموزشی چالش های متعددی از جمله نرم افزار آموزشی وجود داشت که با حمایت ریاست دانشگاه و سخت کوشی همکاران ارجمند با تغییر نرم افزار سابق و استقرار نرم افزار جامع آموزشی بوستان مرتفع گردید.بحث التزام بخشی فعالیت های آموزشی، صدور مدارک دانش آموختگان و توجه ویژه و شکل گیری آموزش های آزاد و خاص در دانشگاه از دیگر فعالیت های حوزه آموزشی دانشگاه است.
دکتر حسین سلمانی مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور استان ها دراین نشست عنوان کرد: پیشرفت هر کشور در گرو دو بحث اقتصاد و نیروی انسانی ماهر است که اگر از منظر فنی و حرفه ای به قضیه نگاهی بیاندازیم این دو معادله برگشت پذیر هستند که هر چقدر اقتصاد در جامعه ای تقویت شود حرکت های صنعتی بزرگ در کشور انجام شود به همان میزان به نیروی انسانی ماهر بیشتری نیازمند خواهیم بود و چه بسا نیروی انسانی توانمند هم بتواند در عرصه های تکنولوژی جدید نیرو محرکه و چرخ اقتصاد را بالاخص در علوم و فناوری های جدیدی که در کشور وجود دارد با سرعت بیشتری به چرخه در بیاورند.
وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه ای چند دوره مهم تاریخی را پشت سر گذاشته است در دوره تاریخی ابتدایی آن می شود به تأسیس دارافنون بعد از آن به ترتیب مدرسه صنعتی ایران و آلمان، دفتر مدارس عالی فنی و حرفه ای، مجتمع پیام اعظم و در آخر تأسیس دانشگاه فنی و حرفه ای در سال 1390 اشاره کرد.
سلمانی گفت: در دهه اخیر دانشگاه از مرحله تثبیت به مرحله گسترش فعالیت ها رسید و در این مرحله نیازهای جدیدی پدیدار شد که یکی از نیازهای اصلی، بحث ارتباط دانشجو با صنعت و تربیت نیروی انسانی ماهر کشور بود.در این بین دو پارامتر کلیدی وجود دارد یکی بحث کارگاه ها و آزمایشگاه ها که وجه تمایز این دانشگاه با سایر نهادهای آموزشی را مشخص می کند و دیگری عضو هیأت علمی و یا نیروی آموزشی متخصص است. ابتدای سال 1397 گروه اول اعضای هیأت علمی جوان به تعداد 45 نفر جذب شدند که بحمداله این عدد در حال حاضر به 200 نفر رسیده است.
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی تصریح کرد: تغییراتی در مجموعه قوانین و مقررات آموزشی شکل گرفته و اتفاقاتی در حال شکل گیری است که می تواند کل نظام آموزشی کشور را تحت تأثیر قرار بدهد و آن شکل گیری شورای عالی فنی و حرفه ای و مهارتی در کشور است. در این شورای عالی مسائلی مطرح می شود که می تواند کلیات دانشگاه ها و نظام آموزشی کشور را هم در مقطع متوسطه آموزش و پرورش و هم مراکز آموزش عالی تحت شعاع خود قرار دهد چرا که در این صورت ارزیابی مدارک بر مبنای کارشناس حرفه ای، مهندس حرفه ای، تکنیسین، کمک مهندس، دکترای حرفه ای ارزیابی و سنجش خواهد شد.
سلمانی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای با شکل گیری شورای عالی فنی و حرفه ای و مهارتی فعالانه در این موضوع مهم ورود پیدا کرد و در تمامی جلسات حضور فعال داشت و در همین زمینه یکی از نشست های شورا با حضور نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد و خروجی مطلوبی داشت چرا که در این راستا ریل گذاری خوبی در حال شکل گیری است.
این مقام مسوول خاطر نشان کرد: این فرآیند نیازمند آن است که عضو هیأت علمی شاغل در دانشگاه به عنوان یک عضو فعال و تأثیر گذار برای اعتلای این نوع از آموزش ها فعالیت کند. امیداریم با برچیده شدن پاندمی کرونا در اولین فرصت نشستی با حضور تمامی اعضای هیأت علمی داشته باشیم.
وی بیان داشت: زمانی که این مسئله شکل میگیرد نیازمند یک سری تعاملات است و از چند نکته نباید غافل شد نکته اول اینکه این دانشگاه درختی است که فقط ده سال از عمر آن می گذرد لذا حل برخی از مسائل و مشکلات زمان بر است هرچند درهمین زمان محدود و طی سال های اخیر با همراهی و همکاری کارکنان دانشگاه در سراسر کشوردستاوردهای بزرگ و قابل توجهی از جمله شکل گیری و تدوین سند آمایش و گسترش آموزشکده ها را داشته ایم که از زمان تدوین این سند به عنوان نقشه راه فشارهای سیاسی برای تأسیس مرکز در استان ها کاهش پیدا کرده است.
مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه با اشاره بر بروز رسانی سرفصل های درسی برای نخستین بار در دانشگاه عنوان کرد: بحمداله با همکاری اعضای هیأت علمی و با حضور بنگاه های اقصادی در ظرف کمتر از دوسال سرفصل های برنامه درسی دانشگاه بازبینی شد.
در ادامه این نشست مسائل مختلف مبتلابه اعضای هیات علمی از طریق نمایندگان حاضر در جلسه (رسول لقمانپور زرینی، حسین صبوری فرد، عباس عباسیان، سید محمد سیدجسمانی و سید محمد سیدکلبادی) مطرح شد.
دکتر سلمانی در پاسخ به موضوع مطروحه توسط نمایندگان اعضای هیات علمی در رابطه با آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی دانشگاه فنی و حرفهای و لزوم تناسب مواد آن با رسالت و ماموریت این دانشگاه گفت: آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی بعد از نشستها و فراخوانهای متعدد در خصوص ارائه پیشنهادات و نظرات اعضای هیات علمی و با دستور جناب آقای دکتر صالحی عمران بصورت نسخه پیشنویس بصورت عمومی منتشر شد و در نهایت توسط هیات امنای دانشگاه فنی و حرفهای به تصویب رسیده است. اما این آیین نامه پیوستی دارد که اجازه میدهد بندها و مواد آن همچنان قابل ویرایش و تغییر باشند.
همچنین در ادامه این بحث دکتر میرفخرالدینی در خصوص کلیت مواد این آیین نامه مواردی را اشاره داشتند. لقمانپور زرینی عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفهای و نماینده اعضا در این نشست موضوع ارتقا اعضای هیات علمی مرتبه مربیان را مطرح نمود. در این خصوص دکتر سلمانی مدیر کل حوزه ریاست دانشگاه با اشاره به ماموریت گرایی دانشگاه فنی و حرفهای و لزوم خارج نشدن این دانشگاه از مسیر رسالت آن توضیحات جامعی را مطرح نمود.
دکتر میرفخرالدینی با اشاره به این که برای ارتقای اعضای هیات علمی مرتبه مربی در آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه فنی و حرفهای راههایی پیش بینی شده، از وظایف و اهمیت جایگاه مربیان در بدنه این دانشگاه و بواسطه آن، توجه ویژه وزارت عتف به دانشگاه فنی و حرفهای نکاتی را مطرح کردند. همچنین دکتر بارانی مدیر کل دفتر برنامه ریزی درسی توضیحات جامعی ضمن اشاره به فرایند جذب اعضای هیات علمی مرتبه مربی در طی سالیان اخیر، در خصوص ماموریت دانشگاه فنی و حرفهای در تربیت دانش آموخته ماهر را داشتند.
بارانی در این خصوص از اخذ مجوز و ایجاد شورای عالی برنامه ریزی در دانشگاه فنی و حرفه ای گفت و این موضوع را بسیار مهم و ویژه دانست. تشکیل چنین شورایی در دانشگاه های بزرگ و ملی امکانپذیر نبوده اما با تلاش های مدیران و مسئولین دانشگاه و نگاه خاص و حمایتی وزارت عتف به مقوله مهارت آموزی، شورای عالی برنامه ریزی درسی با حضور و مشارکت اعضای هیات علمی تشکیل شد. از بدو تشکیل این شورا، کلیه رشتههای دوره کاردانی و سرفصل درسی آن اصلاح و بازنگری شدند. همچنین رشتههایی که بازار کار خوبی نداشتند و جذب دانشجوی آن به صفر رسیده بطور کل حذف شدند و رشتههای جدید متناسب با نیاز بازار کار و صنعت ایجاد شد.
در ادامه این نشست در خصوص بستر کلاسهای آموزش مجازی و سامانه جامع آموزش دانشگاه فنی و حرفهای از سوی نمایندگان اعضای هیات علمی مطرح شد.
دکتر ناطقی مدیر کل خدمات آموزشی دانشگاه در این خصوص ضمن اشاره به راه اندازی فرم های الکترونیکی ثبت نام دانشجویان جدید الورود، مشکلات سامانه بوستان را نسبت به سامانه های قبلی بسیار کمتر دانست و گزارشات مبنی به مشکلات سامانه بوستان هر روز کاهش می یابد. ناطقی گفت تدبیر ایجاد فرم های الکترونیکی ثبت نام دانشجویان ایده مناسبی بوده که آمار قابل توجهی از دانشجویان توانستند با مراجعه به این فرم ها ثبت نام خود را با موفقیت انجام دهند. همچنین بستر آموزش های آنلاین با همکاری و تلاش های واحد فناوری دانشگاه بسیرا کامل تر شده و از طریق سامانه سمیاد و نرم افزار ادوبی کانکت کلاس های آفلاین و آنلاین برگزار می شود.
لقمانپور در رابطه با اتوماسیون اداری و دسترسی اعضای هیات علمی به این سامانه درخواست خود را مطرح نمود که دکتر میرفخرالدینی با اشاره به اهمیت این مقوله و لزوم دسترسی اعضای هیات علمی بویژه مدیران گروه های آموزشی به بخشنامه ها و اطلاعیه ها در سریع ترین زمان ممکن امکان مکاتبات اداری، پرتال معاونت آموزشی دانشگاه را جهت دسترسی به تمام بخشنامه ها را معرفی نمود.
در ادامه این نشست لقمانپور به نمایندگی از اعضای هیات علمی حاضر، ضرورت وجود اداره امور هیات علمی و مدرسین در سطح استان را مطرح کرد و اهداف وجود چنین اداره ای در سطح استان ها را برشمرد که مورد استقبال دکتر سلمانی و دکتر میرفخرالدینی قرار گرفت و مقرر شد در این رابطه بحث و گفتگو شود.
آقای مهندس عادلی نیا مدیرکل آموزش های آزاد دانشگاه در رابطه با عملکرد این حوزه بیاناتی داشتند. مشارکت کمتر از حد انتظار اعضای هیات علمی دانشگاه در امور آموزش های آزاد و برگزاری دوره ها از نکات مهم مورد اشاره بود. عادلی نیا در خصوص حق الزحمه تدریس در دوره های آموزش آزاد و توجه ویژه دانشگاه ها به این امور مطالبی را مطرح و در پایان از اعضای هیات علمی دانشگا فنی و حرفه ای برای مشارکت در برنامه ها و معرفی دوره های آموزش آزاد در سطح استانی و کشوری دعوت کردند.
همچنین در پایان حسینی مقدم مدیر کل گسترش آموزش مهارتی در رابطه با عملکرد قابل توجه و اساسی این حوزه در دانشگاه مواردی را توضیح دادند. ایجاد رشته های جدید در مقاطع کاردانی و کارشناسی در دو نظام پیوسته و ناپیوسته از مهم ترین موضوعات مورد اشاره بود. همچنین حسینی مقدم در مورد ایجاد رشته مقاطع جدید با توجه به قابلیت های استانی و آمایش جغرافیایی و لزوم تلاش و پیگیری مسئولین استانی و دانشکده/آموزشکده ها در خصوص جذب دانشجو نکاتی را مطرح نمود.