در حال بارگذاری ...
یکشنبه 9 دی 1403

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در مراسم افتتاح مرکز نوآوری مد و لباس دانشکده شریعتی مطرح کرد:
محور ارزیابی موسسات آموزش عالی در دنیا بحث اشتغال دانش آموختگان است

به گزارش اداره کل روابط عمومی، بعدازظهر امروز با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  و مدیر کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، دکتر ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای وهمچنین روسای استانی، روسای مراکز، مدیران و اساتید دانشکده های فنی و حرفه ای سراسر کشور به صورت ویدیو کنفرانس، نخستین مرکز نوآوری مد و لباس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در محل دانشکده دکتر شریعتی تهران افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم دکتر صالحی عمران ضمن قدردانی از حمایتهای مسئولین و تلاشهای دست اندرکاران دانشکده، ضمن توضیحاتی تخصصی در خصوص شاخص های موفقیت موسسات آموزشی و دانشگاه ها اظهار داشت: دو کلمه ی پیامدها و خروجی، سالهاست که سیستم های عمده ی نظام آموزشی را تحت تاثیر خود قرار داده است. در واقع پیامدها و نتایج، به عنوان آثار نهایی هر سیستم و نظام آموزشی مورد توجه و مرسوم بوده است. اما امروزه کلمه جایگزین این دو مقوله، این است که آموزش چه آثاری را از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در پی داشته است و برای جدی گرفتن این پیامدها اصطلاح نتیجه گرا بودن موسسات بسیار مهم تلقی شده است. در همین راستا کارکردهای سیستم های آموزشی به ویژه دانشگاه ها، یکی از بحث های مهم و کلیدی روز کشورهای توسعه یافته است  چراکه نتایج اقتصادی سیستم ها و بحث اشتغال در حال حاضر در دنیا مطرح شده و محور ارزیابی ها قرار میگیرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود:  یکی از مباحث مهم دیگر در این خصوص ایجاد مراکز نوآوری و شرکت های دانش بنیان می باشد که از این مقوله اقتصادی در سیستم های آموزشی بهره می گیرند. ما معتقدیم اقتصاد آموزشی با دانشگاه فنی و حرفه ای ارتباط بسیار نزدیکی پیدا می کند چرا که این دانشگاه ویژگی هایی دارد که به شدت می تواند در پیامد های گفته شده، موثر باشد.

وی با بیان اینکه معتقدم اقتصادی ترین نوع آموزش، آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه ای است، بیان داشت: اکنون در دنیا گرایش به سمت مهارت محوری به وجود آمده است. طبق بررسیهای انجام شده در آموزش عالی کشورهای آلمان وسوئیس، 50درصد دانشگاه‌ها مهارتی می باشند و در فنلاند بالای ۶۰ درصد، همچنین حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد بسیاری از دانشگاه‌های طراز اول دنیا، وارد مقوله های مهارتی شده اند و بسیار جالب است که این دانشگاه ها فلسفه ای دارند که آموزش ها و رشته هایشان را از بازار کار دنیا و مشاغل می گیرند و ضرورت دیگری که برای دانشگاههای مهارتی ذکر می کنند، بحث امنیت می باشد چرا که وجود بیکاری ،عدم اشتغال و عدم کسب درآمد، منجر به اعتراضات و گرفتاری های اجتماعی می شود و آموزشهای مهارتی در سطوح مختلف در داشتن یک کشور امن اهمیت دارد و حتی یک ضرورت است.

دکتر صالحی عمران در ادامه خاطر نشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای  ۱۸۱ دانشکده دارد که ۵۳ مرکز ویژه دختران می باشد و بیش از ۶۵ درصد فارغ التحصیلان وارد بازار کار می‌شوند. خوشبختانه در این دانشگاه حدود ۶۰ درصد دروس به صورت عملی ارائه می گردد. درواقع ما در دانشگاه فنی و حرفه ای، تجاری سازی را به عنوان یک پیامد بسیار جدی گرفته ایم و از آنجا که دانشجویان این دانشگاه، خروجی های هنرستان ها می باشند،  پایه مهارتی بسیار خوبی دارند و با آمادگی های زمینه ای وارد دانشگاه می شوند که همه این ها نشان می دهد با ورود شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای مهارتی ، استارتاپ ها و مراکز نوآوری، می توان به موفقیتهای چشمگیری در مسیر اقتصاد آموزشی رسید و امیدوارم حضور شما زمینه ای برای همکاری های بیشتر ایجاد نماید.

در ادامه مهندس مرضیه گرد، رئیس دانشکده شریعتی نیز با ارایه گزارشی از فعالیتهای دانشکده بیان داشت: افتخار ما این است که دانشجویان این مرکز بعد از فارغ التحصیلی می توانند با مهارت ها و تجربه هایی که کسب نموده اند مشغول به کار  شوند و همچنین خود اشتغال یا کارآفرین باشند و خوشبختانه با فعالیت هایی که در ارتباط با صنعت صورت گرفته توانستیم رشته ها را تقویت کنیم و همچنین استارتاپ های دانشجویی برگزار نماییم.

وی تصریح کرد: در حوزه طراحی پارچه و لباس، ارتباطی با تولیدکنندگان و صادرکنندگان برقرار کردیم و با دیدگاه علمی، فعالیت های خوبی با استادان، دانشجویان و صنایع در این زمینه شروع کرده و توانستیم با تولید 380 دست لباس، خروجی بازار کار داشته باشیم و قدمی در این مسیر برداریم و همچنین با ایده مرکز نوآوری و پرورش کسب و کارهای کوچک توانستیم به اقتصاد کشور کمک کوچکی داشته باشیم و امیدوارم با کمک و همیاری همه عزیزان بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و بقیه رشته هایمان را نیز تقویت نماییم.